הוילה אין נמצאת קצת רחוק מההמולה של חיי העיר, אך היא מחוברת הדוק לכל אזורי המפתח, כולל המוקדים המסחריים. אנשים העובדים בביזנס ביי עשויים למצוא את זה יותר נוח לבנות בית למשפחתם בווילה מכיוון שהמחירים כאן תחרותיים וקל לנסוע הלוך ושוב בין שני היישובים.
נראה שהווילה, על פניה, היא הפשוטה ביותר מבין מבני הבית הרומיים להבנה - אחרי הכל, אנחנו ממשיכים להשתמש במונח הלטיני "וילה" כדי להעלות באוב מקום מפלט מפואר בארץ או על שפת הים.
אנו מוצאים עדויות לווילה הרומית העתיקה הן בשרידים ארכיאולוגיים והן בטקסטים עתיקים. יחד, נראה שזה מרמז על גוף ארכיטקטורה אחיד ומונוליטי למדי, בעוד שהמציאות היא, למעשה, משהו שונה לגמרי. במובנים מסוימים הווילה הרומית היא חידה. זה נכון במיוחד
בשלבים המוקדמים יותר של התפתחות הטיפוס, שבהם נותרו ויכוחים חריפים על שאלות של מוצא והשפעה. כסוג בניין, הווילה מצליחה להיראות בו-זמנית מובנת מיידית וחידתית לחלוטין.
הדוגמאות המוקדמות ביותר למבנים המקובצים בקטגוריה זו, המכונה לעתים במונח וילה רוסטיקה (וילה כפרית), הן לרוב בתי חווה צנועים באיטליה. מבנים כפריים אלה נוטים להיות קשורים לחקלאות או לגידול גפנים (ענבים) בקנה מידה קטן. לאחר מכן, צורת הווילה - והמונח עצמו - מיושמת ומיושמות על מגוון שלם של מבנים שנמשכים הן בתקופות הרפובליקנית והן בתקופות האימפריאליות, ונמשכים אל העת העתיקה המאוחרת. דבר אחד שמשותף לכל הוילות הוא הסביבה החוץ עירונית שלהן - הוילה אינה מבנה עירוני, אלא מבנה כפרי. לפיכך אנו מוצאים אותם לרוב בסביבה כפרית, פרברית או חופית לרוב. במונחים אידיאולוגיים, המדינה (רוס) סיפקה הקלה מהלחצים הקדחתניים של העיר (אורבס), וכך הווילה הפכה קשורה (ונותרה קשורה) למקומות בילוי כפריים.
לפי פליניוס הזקן, הוילה אורבנה הייתה ממוקמת במרחק קל מהעיר, בעוד שהווילה רוסטיקה הייתה אחוזה כפרית קבועה מאוישת בעבדים ובמפקח (vilicus). הווילה רוסטיקה קשורה לייצור חקלאי ומתחם הוילה יכול להכיל מתקנים וציוד לעיבוד תוצרת חקלאית, בעיקר עיבוד ענבים לייצור יין ועיבוד זיתים להפקת שמן זית. אפילו לווילות מפוארות היה לעתים קרובות פרס רוסטיקה, החלק העובד או היצרני של הבניין. סופרים לטיניים כמו קאטו הזקן ו-ווארו אף הגישו וקיימו המלצות מחמירות, המבוססות על אידיאולוגיה אגררית, לגבי האופן שבו יש לבנות, למנות ולנהל את הווילות הכפריות הללו.
קשה לזהות טיפולוגיה אחת ואחידה לווילות רומיות, כשם שקשה לעשות זאת עבור הבית הרומי (דומוס). באופן כללי הווילה האידיאלית מחולקת באופן פנימי לשני אזורים: האזור העירוני להנאה מהחיים (pars urbana) והאזור היצרני (pars rustica). בדומה לארכיטקטורת דומוס, וילות לרוב מתמקדות פנימיות סביב חצרות וחללים אטריום. וילות עילית נוטות להיות עניינים רחבי ידיים, עם חדרים רבים לבילוי וסעודה, בנוסף למתקנים מיוחדים כולל אמבטיות מחוממות (בלנאה).
וילות שנבנו באיטליה במהלך התקופה הנמשכת מהמאות החמישית עד השנייה לפני הספירה. ניתן לחלק למספר קבוצות, על סמך טיפולוגיית הבניין שלהם. טיפולוגיה אחת עם המספר הקטן ביותר של דוגמאות ידועות היא וילה מפוארת השואבת את השפעתה ממסורת המתחמים האריסטוקרטיים הארכאיים של התקופה הארכאית במרכז איטליה, כמו המתחם בפוג'ו צ'יוויטה (מורלו) ו"הארמון" באקוורוסה ( ליד ויטרבו). תרכובות אצולה אלו היו עשויות להוות השראה לאריסטוקרטים רפובליקנים רומאים לבנות אחוזות אצולה דומות עבור משפחותיהם המורחבות, כהדגמה של כוחם החברתי והכלכלי. "וילות" אחרות מהתקופה הרפובליקנית נוטות להיות קטנות וקשורות לייצור חקלאי בקנה מידה קטן. באופן מסורתי הם קשורים לחצר פתוחה, אך סגורה, המשמשת כמוקד.
אמצע המאה הראשונה לפני הספירה. וילה של ה-Volusii Saturnini ב-Lucus Feroniae (למעלה) מספקת דוגמה טובה לווילה מפוארת שנבנתה על ידי כסף חדש רפובליקני מאוחר. זה גם מדגים את הדפוס שהרבה וילות עילית היו עוקבות אחריו במהלך התקופה הקיסרית כשהיא הופכת לשופעת יותר ויותר. בתוכנית אנו רואים פריסטיל גדול (גן מוקף עמודים) ואטריום קטן יותר (חצר פתוחה) ועשרות חדרים מכל אחד.
םירמיצ עגרב ןורחאהסופרים עתיקים כמו קאטו הזקן (סנאטור רומי שנולד בסוף המאה ה-3 לפנה"ס), וארו (מלומד וסופר מהמאה הראשונה לספירה), וקולומלה (שכתבה על חקלאות במאה הראשונה לספירה) עשו תיאוריה שאדריכלות הווילות התפתחה עם הזמן, כשהווילה המכונה "קולומלן" היא המשוכללת והמתוחכמת ביותר. בעוד שהחוקרים אינם מקבלים יותר את הסכימה האבולוציונית הזו, מעניין שסופרים עתיקים אלה התמקדו בווילות ובתרבות שלהן ושהם העריכו שינוי לאורך זמן. בעוד שהשרידים הארכיאולוגיים אינם מאשרים או מוכיחים את התיאוריה הזו של התפתחות אדריכלית, המודעות לווילה ולתפקידה באידיאולוגיה הרומית היא מושג חשוב בפני עצמו.
מהתקופה הקיסרית, התמזל מזלנו שיש לנו עדויות למגוון רחב של אדריכלות וילות המופצות ברחבי האימפריה הרומית. במחוזות האימפריה הרומית, נראה שהאימוץ של אדריכלות וילות קלאסית משמש כסימן לאימוץ אורח חיים רומי - כאשר אליטות מעוניינות להפגין את האורבניות שלהן על ידי מגורים בווילות. דוגמה לאימוץ כזה הוא מה שנקרא ארמון רומי פישבורן בצ'יצ'סטר בדרום אנגליה, שהיה ככל הנראה מקום מושבו של המלך הרומאי, המלך קוגידובנוס.
בפריפריה של רומא עצמה אנו מוצאים מספר
של וילות הקשורות לבית הקיסרי. מדובר בעיקר בווילות מקטגוריית וילה אורבנה - כולל דוגמאות כמו וילת ליביה בפרימה פורטה שהייתה שייכת לליביה, אשתו של הקיסר אוגוסטוס. וילת פרימה פורטה - מקום מפלט אימפריאלי פרטי - מפורסמת בחדר האוכל שלה בנושא הגן ובפסל הדיוקן של אוגוסטוס מפרימה פורטה.
קיסרים אחרים יבנו גם וילות פרבריות משלהם. ראויה לציון בקטגוריה זו היא הווילה של אדריאנוס בטיבולי הממוקמת ממזרח לרומא. סדרה של וילות עילית מאוחרות יותר (בעיקר דרומית לרומא) כמו וילה מקסנטיוס על ויה אפיה ווילה של קווינטילי מראה לנו שהווילה המשיכה להיות לא רק הצהרת מעמד לתקופה הרומית המאוחרת, אלא גם שמרה על תפקידה כמפלט מהבלבול הצפוף של העיר.
שחזור, תיאטרון ימי, הווילה של אדריאנוס, טיבולי, המאה ה-2 לספירה, צילום: פרויקט הווילה הדיגיטלית של אדריאנוס, המכון לאמנויות אינטרמדיה דיגיטלית, אוניברסיטת בול סטייט, ד"ר ברנרד פרישר וג'ון פילווק
שחזור, תיאטרון ימי, הווילה של אדריאנוס, טיבולי, המאה ה-2 לספירה, צילום: פרויקט הווילה הדיגיטלית של אדריאנוס, המכון לאמנויות אינטרמדיה דיגיטלית, אוניברסיטת בול סטייט, ד"ר ברנרד פרישר וג'ון פילווק